Soft Skills навички у здобувачів вищої освіти
Серед потенційних роботодавців усіх професій, окрім професійних навичок, так званих hard skills, з’явилися вимоги про наявність у здобувачів вищої освіти навичок, так званих soft skills.
Термін soft skills найчастіше перекладають як «м’які» навички (компетенції), проте зустрічаються й інші переклади, наприклад, людські або уніфіковані. Soft skills – соціологічний термін, який відноситься до емоційного інтелекту людини, свого роду перелік особистих характеристик, які так або інакше пов’язані з ефективною взаємодією з іншими людьми. Це навички, прояв яких достатньо важко виявляти, безпосередньо визначати, перевіряти, наочно демонструвати. До цієї групи належать індивідуальні, комунікативні та управлінські навички. Поняття soft skills пов’язане з тим, яким чином люди взаємодіють між собою, тобто «м’які» навички рівною мірою необхідні як для повсякденного життя, так і для роботи.
Найзатребуванішими гнучкими компетенціями є:
вміння працювати в команді; комунікативні навички (активне слухання, вміння вести діалог, виступати публічно, довести свою думку тощо); критичне мислення (здатність аналізувати ситуацію, що склалася, робити корисні висновки та змінювати поведінку відповідно до цього); активна позиція та лідерство; креативність; організованість; відповідальність і дисциплінованість; розвинений емоційний інтелект (EQ, EI) – здатність людини розуміти як свої емоції, так і емоції оточення, адекватно реагувати на них та керувати ними, емпатійність. Саме від рівня EQ залежить, як людина налагоджуватиме комунікацію, як буде вирішувати складні задачі та проходити випробування. Високий рівень емоційного інтелекту допомагає будувати успішну кар’єру, бути продуктивним, згуртувати команду та залишатися вмотивованим.
Для отримання та розвитку soft skills навичок не існує спеціальних курсів чи закладів освіти. Вони формуються у людини протягом життя, під впливом виховання та життєвого досвіду, цілеспрямовано розвиваються на тренінгах тощо. Наприклад, хтось досконало контролює емоції з дитинства, а когось обставини змушують з часом навчитися цьому.
Ринок праці вимагатиме від професіоналів постійного розвитку соціальних навичок. Soft skills перетворюються з додаткових переваг на ключовий фактор конкурентоспроможності. Успішними стануть фахівці, які зможуть поєднати технічні знання з розвиненими соціальними компетенціями та адаптивністю до змін.