Освіта в умовах воєнного стану
Система освіти України з 24 лютого 2022 р., як і вся країна, функціонує в екстремальних умовах. Особливістю цього періоду є необхідність поєднання важливих завдань, що тягнуться з минулого та потребують свого логічного завершення, з актуальними завданнями, спричиненими війною, й завданнями, які визначатимуть перспективу подальшого розвитку системи вищої освіти.
В умовах війни Міністерство освіти і науки України працює і виконує свої завдання, забезпечуючи підтримку учасників освітнього процесу. Команда Міністерства цілодобово знаходиться на постійному зв’язку з обласними департаментами освіти та керівниками закладів освіти, упродовж усього періоду дії воєнного стану здійснює оцінку поточних потреб освітян і робить усе можливе для їхньої підтримки навіть в умовах секвестру бюджету. З метою вирішення нагальних проблем, які виникли в системі освіти внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, командою Міністерства проведено результативні перемовини з багатьма міжнародними партнерами. Міжнародна спільнота, зокрема ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО, Світовий банк, державні та приватні організації, окремі люди, активно відгукнулися на звернення про допомогу. Завдяки United24 – глобальній ініціативі з підтримки України в умовах війни – Національним банком України відкрито рахунок для Міністерства освіти і науки на відновлення пошкоджених і зруйнованих закладів та установ освіти, а також на інші освітні потреби. І цей рахунок щоденно поповнюється. Будь-яка організація чи особа, незалежно від громадянства, можуть підтримати українську освіту.
Глобальні виклики, зумовлені розвитком технологій, змінами структури економіки, ринку праці та сфери зайнятості, демографічними й соціальними проблемами, пов’язаними з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, наразі багаторазово підсилені повномасштабною військовою агресією російської федерації. Перед системою освіти постали завдання, що потребують негайного розв’язання та які в мирний час ніколи не були б такими нагальними, а саме: безпека функціонування закладів вищої освіти, організація освітнього процесу в умовах воєнного стану й багато інших. З метою збереження й примноження потенціалу національної системи вищої освіти, спроможності формувати якісний людський капітал і забезпечувати інноваційний характер процесів у суспільстві маємо докласти максимальних зусиль для:
– створення ефективної системи управління у вищій освіті, перетворення їх на соціально відповідальні ланки підготовки фахівців;
– формування довіри громадян, держави й бізнесу до освітньої, наукової, інноваційної діяльності закладів освіти;
– забезпечення належної якості освітньої та наукової діяльності закладів освіти, конкурентоспроможності зазначених ланок освіти, їх доступності для різних верств населення.
Досягнення окреслених цілей передбачає виконання низки конкретних завдань щодо забезпечення фінансової автономії закладів вищої освіти, їх інтеграції в світовий освітньо-науковий простір, оснащення навчальних і науково-дослідних лабораторій сучасним обладнанням, забезпечення гармонізації структури вищої освіти України відповідно до зобов’язань країн-членів Європейського простору вищої освіти, посилення зв’язків освіти з наукою й бізнесом, розширення освітніх послуг у сфері освіти дорослих, посилення інноваційної діяльності. Маємо створити підґрунтя для подальшого розвитку вищої освіти.
Надання Україні Європейською радою статусу кандидата на вступ до ЄС передбачає в короткостроковій перспективі всеохоплюючу трансформацію всіх сфер суспільного життя. Це стосується й системи вищої освіти зокрема. Ці та інші актуальні питання потребують комплексного вирішення й не можуть бути відтерміновані. Разом із тим першочергової уваги потребують проблемні питання, спричинені війною, зокрема:
– відновлення й розвиток інфраструктури закладів вищої освіти, що зазнали руйнувань і пошкоджень унаслідок збройної агресії російської федерації;
– відновлення кадрового потенціалу закладів освіти через значний відтік конкурентоспроможних педагогічних та науково-педагогічних працівників за кордон або в інші регіони країни, втрату зв’язку зі своїми закладами освіти;
– функціонування системи освіти в умовах обмеженого фінансування через зменшення обсягів бюджетних видатків у зв’язку з руйнацією економіки. Найбільшим викликом у новому навчальному році для системи освіти є створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу. Тож констатуємо, що система освіти загалом, а особливо сфера вищої та фахової передвищої освіти, перебуває в полі виняткової відповідальності за збереження живучості нашої країни й забезпечення її подальшого інноваційного розвитку.
Посилання: Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. 2022. С. 163-164.