Неформальна та інформальна освіта очима студента
Сучасний світ вимагає від молоді не лише ґрунтовних академічних знань, а й здатності до постійного самонавчання, адаптивності та критичного мислення. У цьому контексті особливої актуальності набувають неформальна та інформальна освіта, що дедалі активніше доповнюють традиційні форми навчання. Мій власний досвід, як студентки спеціальності Садово-паркове господарство, підтверджує ефективність такого підходу.
Одним із перших і важливих кроків у моєму розвитку стало знайомство з онлайн‑платформою «Дія. Освіта», де я пройшла курс «Ландшафтний дизайнер: від технічного завдання до втілення», експертом якого виступив Тимофій Базяк – фахівець із фітодизайну, викладач і засновник проєкту «Botanic Market». Його відеолекції та практичні поради щодо догляду за рослинами не лише розширили моє професійне бачення, а й надихнули на власні експерименти.
Структура курсу складалася з теоретичних модулів і практичних кейсів, що надало мені автономію в опануванні тем. Крім цього, це дозволило обирати темп, повертатися до складних тем та планувати навчання за власним ритмом – гнучкість, що критично важлива поза межами формальної освіти.
Не менш цінним джерелом стали відео українських ландшафтних дизайнерів і екологів, зокрема матеріали «Botanic Market», які демонструють догляд за декоративними рослинами в реальних умовах, акцентуючи увагу на адаптації до клімату, поєднанні естетики з біофільними принципами, збереженні ресурсів і застосуванні сучасних підходів до просторового планування.
Паралельно я занурювалася в професійну літературу. Серед найважливіших для мене стала праця В.С. Кучерявого «Основи ландшафтної архітектури», яка є джерелом глибокого розуміння організації простору, композиційних рішень та екологічного підходу до проєктування.
Ключовим компонентом мого розвитку стали також українські подкасти та вебінари. Зокрема, аудіоматеріали «Сонце Сад» (soncesad.com) за участю таких фахівчинь, як Світлана Кучер та Оксана Олейнюк‑Пухняк, дають змогу почути думки досвідчених практиків, дізнатися про вибір рослин, техніки композиції та роботу з ґрунтом. Серія вебінарів «Закохані у сад» (ilovesad.com) з експертами Юрієм Кайгородцевим, Юлією Міроновою та Андрієм Марченком поглибили мої знання з параметричного дизайну, біоактивних ґрунтів і органічного вирощування.
Окрему роль зіграв вебінар «Подорож у світ природних садів» (ilovesad.com/pro-sad-europe), де подружжя Петро та Надія Трофименки поділилися досвідом створення садів у стилі naturalistic у Франції, Нідерландах, Італії, що надихнуло мене на поєднання естетики з екологічною стійкістю.
Таким чином, поєднання формальної академічної освіти з неформальними та інформальними джерелами знань дозволяє мені не лише поглиблювати розуміння фаху, а й формувати власне бачення ролі ландшафтного дизайну в сучасному світі. Саме таке інтегроване навчання, на мою думку, і становить основу для формування нового покоління свідомих, креативних і відповідальних фахівців.
Анастасія РУДАС,
студентка 21к-сп групи
спеціальності H3 Садово-паркове господарство